donderdag 17 oktober 2013
Uitbouw aan huis wordt makkelijker
Wie een uitbouw aan zijn of haar huis wil maken of een bijgebouw wil plaatsen, krijgt te maken met minder regels. Daardoor wordt het bijvoorbeeld makkelijker om een mantelzorgwoning te creëren bij een bestaand huis. Ook wordt het eenvoudiger om bij leegstaande gebouwen van het bestemmingsplan af te wijken, waardoor lege kantoren bijvoorbeeld kunnen worden veranderd in tijdelijke studentenhuizen of seniorenflats. Het kabinet heeft met het aanpassen van de regels ingestemd.
woensdag 16 oktober 2013
Contractueel rentebeding onder vuur
In veel aannemingsovereenkomsten en algemene voorwaarden staan bepalingen over de verschuldigdheid van rente bij te late betaling. Bijvoorbeeld dat na het verstrijken van de betalingstermijn een contractuele rente van 8 procent per jaar verschuldigd is. Zo’n contractueel rentebeding kan bij een consumentenovereenkomst in strijd zijn met de Europese regelgeving.
Op 13 september 2013 oordeelde de Hoge Raad, dat de lagere rechter ambtshalve verplicht is een contractueel rentebeding te toetsen aan de Europese regelgeving. Dus ook wanneer partijen daar zelf niet om gevraagd hebben. Als de rechter vervolgens oordeelt, dat het rentebeding in strijd is met deze regeling, dan moet hij het beding vernietigen.
Dit betekent voor de bouwpraktijk dat niet zeker is dat een met een consument in algemene voorwaarden overeengekomen rentebeding standhoudt. Dit kan ook gelden voor de contractuele rentebedingen in de UAV 2012 en AVA 2013.
De Hoge Raad geeft geen uitsluitsel of het rentebeding in de deze specifieke casus onredelijk bezwarend is. Maar de Hoge Raad geeft wel handvatten voor de beoordeling: 1. De aannemingsovereenkomst in kwestie valt onder het bereik van de Europese regelgeving. 2. Er is niet afzonderlijk onderhandeld over het rentebeding én 3. de bedongen rente van 2 procent per maand ligt ruim boven de wettelijke rente.
Voor de gebruiker van contractuele rentebedingen luidt dus het advies om met consumenten al tijdens de contractonderhandelingen het rentebeding expliciet te bespreken en de hoogte (percentage) van de contractuele rente redelijkerwijs te laten aan te sluiten bij het wettelijke rentepercentage.
Let wel: dit geldt alleen voor overeenkomsten met consumenten. Handelstransacties vallen hierbuiten.
Het volledige arrest van de Hoge Raad: LJN:ECLI:NL:HR:2013:691
Hof van Justitie van de Europese Unie van 30 mei 2013 (kenmerk C-488/11)
Op 13 september 2013 oordeelde de Hoge Raad, dat de lagere rechter ambtshalve verplicht is een contractueel rentebeding te toetsen aan de Europese regelgeving. Dus ook wanneer partijen daar zelf niet om gevraagd hebben. Als de rechter vervolgens oordeelt, dat het rentebeding in strijd is met deze regeling, dan moet hij het beding vernietigen.
Dit betekent voor de bouwpraktijk dat niet zeker is dat een met een consument in algemene voorwaarden overeengekomen rentebeding standhoudt. Dit kan ook gelden voor de contractuele rentebedingen in de UAV 2012 en AVA 2013.
De Hoge Raad geeft geen uitsluitsel of het rentebeding in de deze specifieke casus onredelijk bezwarend is. Maar de Hoge Raad geeft wel handvatten voor de beoordeling: 1. De aannemingsovereenkomst in kwestie valt onder het bereik van de Europese regelgeving. 2. Er is niet afzonderlijk onderhandeld over het rentebeding én 3. de bedongen rente van 2 procent per maand ligt ruim boven de wettelijke rente.
Voor de gebruiker van contractuele rentebedingen luidt dus het advies om met consumenten al tijdens de contractonderhandelingen het rentebeding expliciet te bespreken en de hoogte (percentage) van de contractuele rente redelijkerwijs te laten aan te sluiten bij het wettelijke rentepercentage.
Let wel: dit geldt alleen voor overeenkomsten met consumenten. Handelstransacties vallen hierbuiten.
Het volledige arrest van de Hoge Raad: LJN:ECLI:NL:HR:2013:691
Hof van Justitie van de Europese Unie van 30 mei 2013 (kenmerk C-488/11)
woensdag 9 oktober 2013
Sectorupdate: MKB-visie en sectorprognoses 2014
In de MKB-visie belicht de Rabobank de kansen voor ondernemers in het MKB. Kansen die zich voordoen door vernieuwing. En vooral door dingen anders te doen en andere dingen te doen. Wat is de meerwaarde van vernieuwing door samenwerking voor u als ondernemer in het MKB? Wellicht zijn de mogelijkheden tot samenwerking eenvoudiger en dichterbij dan u denkt? U leest het in de MKB-visie: 'Meer kansen door samen te vernieuwen'.
http://www.rabobank.nl/images/rabo_cijfers_en_trends_mkb_visie_okt_2013_29440153.pdf
http://www.rabobank.nl/images/rabo_cijfers_en_trends_mkb_visie_okt_2013_29440153.pdf
dinsdag 8 oktober 2013
Nieuwsbrief TerZake 2013
Onze nieuwsbrief TerZake oktober 2013 staat online! Wilt u de nieuwsbrief ook ontvangen? Meld u dan aan.
http://www.schrader.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief-terzake-oktober-2013.html
maandag 7 oktober 2013
VNO-NCW: Investeren, minder regels en gemaximeerde belastingen in top 3
Blijf investeren in bestaande bouw, nieuwbouw en infrastructuur. Beperk de stijging van de lokale belastingen tot maximaal het niveau van de inflatie. Zorg voor minder regels door onnodige vergunningen te schrappen. Dat is de top drie van onderwerpen die de basis moeten vormen van de economische paragraaf van verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar maart. Werkgeversverenigingen MKB-Nederland/Midden en VNO-NCW Midden hebben hun verlanglijst gepresenteerd in het tienpuntenprogramma ‘Een sterk bedrijfsleven voor een sterke gemeente’. De komende maanden zullen zij met lokale ondernemersverenigingen deze standpunten inbrengen bij de lokale politiek.
Een sterk ondernemersklimaat zorgt voor een bloeiende gemeente, met voldoende werkgelegenheid. Bedrijven scheppen banen, zorgen voor een levendige gemeente en centrum en sponsoren lokale initiatieven. Ondernemers hebben daar een lokaal bestuur voor nodig met een sterke economische agenda, die groei stimuleert en onnodige belemmeringen wegneemt of voorkomt.
De top drie van de tien belangrijkste verkiezingsthema’s voor het midden- en kleinbedrijf ziet er als volgt uit.
Blijf investeren in de bouw en woningmarkt
Voor de toekomstige leefbaarheid en (economische) ontwikkeling van een gemeente is het van cruciaal belang dat geïnvesteerd blijft worden in bestaande bouw, nieuwbouw en infrastructuur. De gemeente heeft een belangrijke taak bij het vlottrekken van projecten die nu stilliggen, in samenspraak met het lokale bedrijfsleven, omringende gemeenten en de provincie. Dit blijft noodzaak, ook in tijden van bezuiniging. Gemeenten moeten daarom niet schrappen in bestaande investeringsplannen, maar slim gebruik maken van publiek-private samenwerking.
Zet een rem op lokale lasten voor het bedrijfsleven: maximaal de inflatie
Het midden- en kleinbedrijf is de motor van de economie, maar wordt gehinderd in zijn groei door de crisis en almaar stijgende lokale belastingen. Het bedrijfsleven is geen melkkoe. Lokale lasten moeten daarom in toom worden gehouden tot maximaal het niveau van de inflatie. In het bijzonder vragen ondernemers aandacht voor de OZB niet-woningen (beperkte stijging), bouwleges (efficiënter werken leidt tot lagere lasten) en de toeristenbelasting (al jaren disproportioneel aan het stijgen; afschaffen).
Zorg voor minder regels door onnodige vergunningen te schrappen, gebruik het Bewijs van Goede Dienst
Zet de ondernemer centraal in de dienstverlening! Concreet betekent dit het opruimen van overbodige formulieren, vergunningen en regels, het verbeteren van de service en inspecties te concentreren op de werkelijke risico’s en structurele overtreders. Het bewijs van Goede Dienst is een prima hulpmiddel om te meten hoe ver gemeenten op weg zijn als het gaat om snelheid van dienstverlening, professionaliteit, deskundigheid en betrouwbaarheid. Alle gemeenten zouden dit daarom moeten invoeren.
De top tien van onderwerpen wordt gecompleteerd met:
• Dring winkelleegstand terug en zorg voor een goede visie op detailhandel
• Schep ruimte voor bedrijven met voldoende vestigingslocaties en vitale bedrijventerreinen
• Reïntegratie zonder gedoe met goede zorg en begeleiding en geen verplichte social return
• Maak werk van zorg door gebruik te maken van de expertise van zorgaanbieders
• Besteed goed uit en aan, en betaal rekeningen op tijd
• Veilig ondernemen voor en met het bedrijfsleven. Geef KVO-B een prominente plek
• BIZ is beter: van, voor en door ondernemers. Voorkom wildgroei ondernemersfondsen
Alle punten zijn na te lezen op de site www.lokalegroeiagenda.nl.
MKB-Nederland/Midden en VNO-NCW Midden zullen de komende maanden gebruiken om op verschillende manieren hun stem te laten horen bij lokale politieke partijen. Uiteraard komen daarbij ook plaatselijke thema’s aan bod. Zodat ondernemers op 19 maart 2014 kunnen kiezen voor een partij die het ondernemersbelang hoog houdt.
Het volledige persbericht kunt u hier nalezen
Een sterk ondernemersklimaat zorgt voor een bloeiende gemeente, met voldoende werkgelegenheid. Bedrijven scheppen banen, zorgen voor een levendige gemeente en centrum en sponsoren lokale initiatieven. Ondernemers hebben daar een lokaal bestuur voor nodig met een sterke economische agenda, die groei stimuleert en onnodige belemmeringen wegneemt of voorkomt.
De top drie van de tien belangrijkste verkiezingsthema’s voor het midden- en kleinbedrijf ziet er als volgt uit.
Blijf investeren in de bouw en woningmarkt
Voor de toekomstige leefbaarheid en (economische) ontwikkeling van een gemeente is het van cruciaal belang dat geïnvesteerd blijft worden in bestaande bouw, nieuwbouw en infrastructuur. De gemeente heeft een belangrijke taak bij het vlottrekken van projecten die nu stilliggen, in samenspraak met het lokale bedrijfsleven, omringende gemeenten en de provincie. Dit blijft noodzaak, ook in tijden van bezuiniging. Gemeenten moeten daarom niet schrappen in bestaande investeringsplannen, maar slim gebruik maken van publiek-private samenwerking.
Zet een rem op lokale lasten voor het bedrijfsleven: maximaal de inflatie
Het midden- en kleinbedrijf is de motor van de economie, maar wordt gehinderd in zijn groei door de crisis en almaar stijgende lokale belastingen. Het bedrijfsleven is geen melkkoe. Lokale lasten moeten daarom in toom worden gehouden tot maximaal het niveau van de inflatie. In het bijzonder vragen ondernemers aandacht voor de OZB niet-woningen (beperkte stijging), bouwleges (efficiënter werken leidt tot lagere lasten) en de toeristenbelasting (al jaren disproportioneel aan het stijgen; afschaffen).
Zorg voor minder regels door onnodige vergunningen te schrappen, gebruik het Bewijs van Goede Dienst
Zet de ondernemer centraal in de dienstverlening! Concreet betekent dit het opruimen van overbodige formulieren, vergunningen en regels, het verbeteren van de service en inspecties te concentreren op de werkelijke risico’s en structurele overtreders. Het bewijs van Goede Dienst is een prima hulpmiddel om te meten hoe ver gemeenten op weg zijn als het gaat om snelheid van dienstverlening, professionaliteit, deskundigheid en betrouwbaarheid. Alle gemeenten zouden dit daarom moeten invoeren.
De top tien van onderwerpen wordt gecompleteerd met:
• Dring winkelleegstand terug en zorg voor een goede visie op detailhandel
• Schep ruimte voor bedrijven met voldoende vestigingslocaties en vitale bedrijventerreinen
• Reïntegratie zonder gedoe met goede zorg en begeleiding en geen verplichte social return
• Maak werk van zorg door gebruik te maken van de expertise van zorgaanbieders
• Besteed goed uit en aan, en betaal rekeningen op tijd
• Veilig ondernemen voor en met het bedrijfsleven. Geef KVO-B een prominente plek
• BIZ is beter: van, voor en door ondernemers. Voorkom wildgroei ondernemersfondsen
Alle punten zijn na te lezen op de site www.lokalegroeiagenda.nl.
MKB-Nederland/Midden en VNO-NCW Midden zullen de komende maanden gebruiken om op verschillende manieren hun stem te laten horen bij lokale politieke partijen. Uiteraard komen daarbij ook plaatselijke thema’s aan bod. Zodat ondernemers op 19 maart 2014 kunnen kiezen voor een partij die het ondernemersbelang hoog houdt.
Het volledige persbericht kunt u hier nalezen
zaterdag 5 oktober 2013
Aansprakelijkheidsregeling disproportioneel?
Een ondernemer die deelneemt aan zo’n procedure en vindt dat de aanbestedingsregels niet goed zijn toegepast of dat hij onheus is behandeld, kan daarover een klacht indienen bij de Commissie van Aanbestedingsexperts. Recent heeft de Commissie van Aanbestedingsexperts haar eerste inhoudelijke advies gepubliceerd.
De klacht
De aanbestedende dienst heeft in een aanbestedingsprocedure de aansprakelijkheidsclausules van de Algemene Vervoerscondities 2002 (AVC) vervangen door haar eigen Algemene Inkoopvoorwaarden, die eveneens in een aansprakelijkheidsregeling voorzien. Die regeling is ten behoeve van de onderhavige aanbesteding aangepast, waardoor de aansprakelijkheid van de vervoerder werd uitgebreid.
De potentiële inschrijver (een vervoerder) dient een klacht in die er op neer komt dat de wijze waarop de aanbestedende dienst in haar (gewijzigde) Algemene Inkoopvoorwaarden de aansprakelijkheid van de vervoerder heeft geregeld, als disproportioneel moet worden beschouwd gelet op het bepaalde in voorschrift 3.9 D lid 2 van de Gids Proportionaliteit (gebruikelijke voorwaarden in de branche).
De aanbestedende dienst meent dat afwijking gerechtvaardigd is, nu een deel van de dagelijks te vervoeren goederen, goederen betreft die kostbaar en waardevol zijn en die voor de continuïteit van het primaire proces binnen de aanbestedende dienst zeer belangrijk zijn. Bij schade aan, verlies van of vertraagde levering van met name deze laatste categorie goederen, komen de belangen van de aanbestedende dienst in het geding. De aanbestedende dienst acht die aansprakelijkheid daarenboven ook goed verzekerbaar.
Oordeel Commissie
De Commissie is van oordeel dat in de inkoopvoorwaarden de aansprakelijkheid (voor directe schade) van de vervoerder in omvang weliswaar is gelimiteerd, maar dat die limitering gelet op het bepaalde in voorschrift 3.9 D lid 2 van de Gids Proportionaliteit niet proportioneel is.
In de eerste plaats is die regeling niet proportioneel, omdat zij sterk afwijkt van de in de branche gebruikelijke regeling zoals die is opgenomen in de AVC.
In de tweede plaats is zij niet proportioneel, omdat het maximale directe schaderisico dat de aanbestedende dienst naar eigen zeggen per gebeurtenis zal lopen – namelijk: € 100.000,- – aanzienlijk geringer is dan het bedrag waartoe zij in het (gewijzigde) aansprakelijkheidsartikel van haar Algemene Inkoopvoorwaarden de omvang van de aansprakelijkheid van de vervoerder heeft gelimiteerd. (nl € 1.500.000,-)
Advies Commissie
De Commissie geeft de aanbestedende dienst in overweging om de aansprakelijkheid van de vervoerder in de Overeenkomst integraal te regelen conform de algemene vervoersvoorwaarden en
om, voor zover de aanbestedende dienst van mening is dat zij goede gronden heeft om voor wat betreft de omvang van de eventuele schadevergoedingsplicht van de vervoerder af te wijken van de regeling in de algemene vervoersvoorwaarden, te opteren voor een regeling die niet alleen is afgestemd op de omvang van de directe schade die de aanbestedende dienst daadwerkelijk zal lijden wanneer de vervoerder een verplichting uit de vervoersovereenkomst niet nakomt, maar die ook aansluit op de in de branche gebruikelijke verzekeringsmogelijkheden.
De klacht
De aanbestedende dienst heeft in een aanbestedingsprocedure de aansprakelijkheidsclausules van de Algemene Vervoerscondities 2002 (AVC) vervangen door haar eigen Algemene Inkoopvoorwaarden, die eveneens in een aansprakelijkheidsregeling voorzien. Die regeling is ten behoeve van de onderhavige aanbesteding aangepast, waardoor de aansprakelijkheid van de vervoerder werd uitgebreid.
De potentiële inschrijver (een vervoerder) dient een klacht in die er op neer komt dat de wijze waarop de aanbestedende dienst in haar (gewijzigde) Algemene Inkoopvoorwaarden de aansprakelijkheid van de vervoerder heeft geregeld, als disproportioneel moet worden beschouwd gelet op het bepaalde in voorschrift 3.9 D lid 2 van de Gids Proportionaliteit (gebruikelijke voorwaarden in de branche).
De aanbestedende dienst meent dat afwijking gerechtvaardigd is, nu een deel van de dagelijks te vervoeren goederen, goederen betreft die kostbaar en waardevol zijn en die voor de continuïteit van het primaire proces binnen de aanbestedende dienst zeer belangrijk zijn. Bij schade aan, verlies van of vertraagde levering van met name deze laatste categorie goederen, komen de belangen van de aanbestedende dienst in het geding. De aanbestedende dienst acht die aansprakelijkheid daarenboven ook goed verzekerbaar.
Oordeel Commissie
De Commissie is van oordeel dat in de inkoopvoorwaarden de aansprakelijkheid (voor directe schade) van de vervoerder in omvang weliswaar is gelimiteerd, maar dat die limitering gelet op het bepaalde in voorschrift 3.9 D lid 2 van de Gids Proportionaliteit niet proportioneel is.
In de eerste plaats is die regeling niet proportioneel, omdat zij sterk afwijkt van de in de branche gebruikelijke regeling zoals die is opgenomen in de AVC.
In de tweede plaats is zij niet proportioneel, omdat het maximale directe schaderisico dat de aanbestedende dienst naar eigen zeggen per gebeurtenis zal lopen – namelijk: € 100.000,- – aanzienlijk geringer is dan het bedrag waartoe zij in het (gewijzigde) aansprakelijkheidsartikel van haar Algemene Inkoopvoorwaarden de omvang van de aansprakelijkheid van de vervoerder heeft gelimiteerd. (nl € 1.500.000,-)
Advies Commissie
De Commissie geeft de aanbestedende dienst in overweging om de aansprakelijkheid van de vervoerder in de Overeenkomst integraal te regelen conform de algemene vervoersvoorwaarden en
om, voor zover de aanbestedende dienst van mening is dat zij goede gronden heeft om voor wat betreft de omvang van de eventuele schadevergoedingsplicht van de vervoerder af te wijken van de regeling in de algemene vervoersvoorwaarden, te opteren voor een regeling die niet alleen is afgestemd op de omvang van de directe schade die de aanbestedende dienst daadwerkelijk zal lijden wanneer de vervoerder een verplichting uit de vervoersovereenkomst niet nakomt, maar die ook aansluit op de in de branche gebruikelijke verzekeringsmogelijkheden.
vrijdag 4 oktober 2013
Gastblog: hoe u vermogensinkomensbijtelling zorgkosten kunt beperken
Schrader Advocaten nodigt elke maand een gast(e) uit om een onderwerp te delen. Deze bijdrage wordt dan op ons blog geplaatst en krijgt een plek in onze nieuwsbrief. We vinden het namelijk leuk om een podium te bieden voor mensen die iets te vertellen hebben. Buiten ons eigen vakgebied om. De onderwerpen die aan de orde komen hebben dus ook niet altijd (direct) betrekking op onze rechtsgebieden (bouw- en arbeidsrecht).
Vermogensinkomensbijtelling zorgkosten beperken
door mr. Berto Kremer, notaris
Vanaf dit jaar telt niet alleen uw inkomen mee bij de bepaling hoeveel geld u zelf moet bijdragen voor uw AWBZ-zorg, zoals opname in een zorginstelling, ook uw vermogen wordt daarbij betrokken. Gaan we terug naar de tijd waarin het gevreesde “eigen huis opeten” gold? De eigen woning valt in box 1, de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait hebben wel invloed op de hoogte van uw inkomen. Dus indirect is uw eigen woning wel van invloed op de eigen bijdrage. Voor de vaststelling van de eigen bijdrage wordt er 12% van uw spaargeld en rente-inkomsten bij uw inkomen opgeteld. Met een laag inkomen en veel spaargeld pakt uw eigen bijdrage hoger uit en heeft u voor betaling daarvan een deel van uw spaargeld nodig. Wat kunt u doen om de pijn te verzachten?
Het is zinvol om na te gaan of in uw testament is geregeld dat uw kinderen na overlijden van een van de ouders hun erfdeel kunnen opeisen in het geval de langstlevende ouder wordt opgenomen in een zorginstelling. Als de kinderen in die situatie inderdaad hun erfdeel opeisen, wordt het vermogen van de langstlevende ouder kleiner en is er minder bijdrage verschuldigd.
Met een testament kunt u vermogen doorgeven aan uw kinderen. Ook dat is een manier om minder vermogen over te houden en bij opname in een zorginstelling minder eigen geld bij te dragen. Het vermogen blijft daarmee wel in de familie.
Tot slot, u kunt ook schenkingen aan uw kinderen doen. Daarmee wordt uw vermogen ook kleiner. Bovendien kunt u er met een goed schenkingsplan voor zorgen dat uw kinderen dan ook geen schenkbelasting over deze bedragen hoeven te betalen.
De komende vijftien maanden, van 1 oktober 2013 tot 1 januari 2015 geldt een speciale schenkingsvrijstelling van € 100.000. Voorwaarde is wel dat het geschonken bedrag wordt gebruikt voor de eigen woning of aflossing van eigen woningschuld.
Het geschonken bedrag is vrijgesteld van schenkbelasting als het bedrag wordt gebruikt voor:
1. verwerving, verbetering of onderhoud van een eigen woning en/of
2. afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming en /of
3. aflossing van een eigenwoningschuld of een restschuld.
De vrijstelling voor deze verhoogde schenking geldt voor iedereen en is niet beperkt tot de relatie ouder-kind. Evenmin geldt een leeftijdsbeperking. Als een kind al van zijn of haar ouder de eenmalig verhoogde vrijstelling van € 51.407 heeft ontvangen, dan komt dit bedrag in mindering op de nieuwe vrijstelling.
Mr. Berto Kremer is notaris in Oldebroek en Wezep. Wilt u meer weten over de vermogensinkomensbijtelling en uw mogelijkheden om de pijn te verzachten of het doen van schenkingen, Notariaat Kremer kan u daarin goed en duidelijk advies geven. Kantoor Oldebroek: Beeklaan 10, 8096 AM Oldebroek, tel: (0525) 63 13 35
Kantoor Wezep: Stationsweg 87A, 8091 AC Wezep, tel: (038) 376 00 80 Email: info@notariaatkremer.nl Website: www.notariaatkremer.nl
Vermogensinkomensbijtelling zorgkosten beperken
door mr. Berto Kremer, notaris
Vanaf dit jaar telt niet alleen uw inkomen mee bij de bepaling hoeveel geld u zelf moet bijdragen voor uw AWBZ-zorg, zoals opname in een zorginstelling, ook uw vermogen wordt daarbij betrokken. Gaan we terug naar de tijd waarin het gevreesde “eigen huis opeten” gold? De eigen woning valt in box 1, de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait hebben wel invloed op de hoogte van uw inkomen. Dus indirect is uw eigen woning wel van invloed op de eigen bijdrage. Voor de vaststelling van de eigen bijdrage wordt er 12% van uw spaargeld en rente-inkomsten bij uw inkomen opgeteld. Met een laag inkomen en veel spaargeld pakt uw eigen bijdrage hoger uit en heeft u voor betaling daarvan een deel van uw spaargeld nodig. Wat kunt u doen om de pijn te verzachten?
Het is zinvol om na te gaan of in uw testament is geregeld dat uw kinderen na overlijden van een van de ouders hun erfdeel kunnen opeisen in het geval de langstlevende ouder wordt opgenomen in een zorginstelling. Als de kinderen in die situatie inderdaad hun erfdeel opeisen, wordt het vermogen van de langstlevende ouder kleiner en is er minder bijdrage verschuldigd.
Met een testament kunt u vermogen doorgeven aan uw kinderen. Ook dat is een manier om minder vermogen over te houden en bij opname in een zorginstelling minder eigen geld bij te dragen. Het vermogen blijft daarmee wel in de familie.
Tot slot, u kunt ook schenkingen aan uw kinderen doen. Daarmee wordt uw vermogen ook kleiner. Bovendien kunt u er met een goed schenkingsplan voor zorgen dat uw kinderen dan ook geen schenkbelasting over deze bedragen hoeven te betalen.
De komende vijftien maanden, van 1 oktober 2013 tot 1 januari 2015 geldt een speciale schenkingsvrijstelling van € 100.000. Voorwaarde is wel dat het geschonken bedrag wordt gebruikt voor de eigen woning of aflossing van eigen woningschuld.
Het geschonken bedrag is vrijgesteld van schenkbelasting als het bedrag wordt gebruikt voor:
1. verwerving, verbetering of onderhoud van een eigen woning en/of
2. afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming en /of
3. aflossing van een eigenwoningschuld of een restschuld.
De vrijstelling voor deze verhoogde schenking geldt voor iedereen en is niet beperkt tot de relatie ouder-kind. Evenmin geldt een leeftijdsbeperking. Als een kind al van zijn of haar ouder de eenmalig verhoogde vrijstelling van € 51.407 heeft ontvangen, dan komt dit bedrag in mindering op de nieuwe vrijstelling.
Mr. Berto Kremer is notaris in Oldebroek en Wezep. Wilt u meer weten over de vermogensinkomensbijtelling en uw mogelijkheden om de pijn te verzachten of het doen van schenkingen, Notariaat Kremer kan u daarin goed en duidelijk advies geven. Kantoor Oldebroek: Beeklaan 10, 8096 AM Oldebroek, tel: (0525) 63 13 35
Kantoor Wezep: Stationsweg 87A, 8091 AC Wezep, tel: (038) 376 00 80 Email: info@notariaatkremer.nl Website: www.notariaatkremer.nl
maandag 23 september 2013
Kennissessie Bouwcompleet 2013: Voorkomen is beter
Als ondernemer maakt u veel mee. Vaak zijn het leuke, inspirerende zaken en daar gaat uw aandacht natuurlijk dan ook naar uit. Maar soms loopt u ook tegen problemen aan. Problemen, waar u niet op zit te wachten en die wellicht eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden. Hoe? Dat leert u tijdens onze kennissessie:
Voorkomen is beter dan genezen
Tijdens de vakbeurs Bouw Compleet 2013 in Hardenberg verzorgen advocaat Yvonne Schrader van Schrader Advocaten, Francine Meijerink van BoitenMeijerink Gerechtsdeurwaarders en Henk Buitenhuis van de Care Group voor u een boeiende een leerzame kennissessie. Tijdens deze sessie besteden zij aandacht aan de meest voorkomende problemen die u geld kosten: wanbetalers en zieke werknemers. En natuurlijk geven zij u tips en trucs om deze problemen te voorkomen.
Wanbetalers
Goede algemene voorwaarden kunnen veel (betalings)problemen voorkomen. Hierin kunt u bijvoorbeeld opnemen dat u eigenaar blijft van de geleverde goederen zolang deze nog niet zijn betaald (eigendomsvoorbehoud). Of dat de afnemer incassokosten verschuldigd is als hij niet op tijd betaalt. U moet de algemene voorwaarden wel tijdig aan de klant overhandigen, anders gelden ze niet. Yvonne Schrader vertelt u meer over dit onderwerp.
Uw klanten zullen het al snel merken als u uw debiteurenbeheer niet goed op orde hebt. Zij zijn in dat geval ook minder gemotiveerd om uw facturen snel te betalen. Maak daarom werk van goed debiteurenbeheer. Het kan zijn dat u er zelf geen tijd voor hebt om late betalers aan te manen. Of dat u gewoon niet goed bent in het schriftelijk of telefonisch benaderen van uw klanten. Besteed dit dan uit aan iemand binnen uw organisatie of extern. Het moet hierbij gaan om iemand die zowel mondeling als schriftelijk goed kan communiceren en desnoods harde afspraken met klanten kan maken. Francine Meijerink vertelt u over het nut en de noodzaak van een goed debiteurenbeheer en geeft u tips om dit in uw organisatie op te nemen.
Verzuim
U heeft als organisatie te maken met zieke werknemers. Dit kan gaan om kort, frequent, grijs, middellang of langdurig verzuim. Net als u alles voor elkaar heeft, wordt u geconfronteerd met (langdurig) zieke medewerkers. Dit brengt veel kosten en regelwerk met zich mee. Henk Buitenhuis vertelt u onder meer over de verzuimanalyse. Dit gebeurt door onderzoek naar de organisatie, de arbeidsomstandigheden en het gedrag van de medewerkers rondom verzuim. Daarmee krijgt u grip op de wettelijke taak om regie te voeren over de verzuimbegeleiding. En kunt u het beste resultaat boeken, juist waar het gaat om een ‘vastgelopen’ traject. De Care Group is Arbouw gecertificeerd, een garantie om u optimaal te kunnen bijstaan.
Het belooft een leuke en boeiende middag te worden. Meld u nu alvast aan, want het aantal plaatsen is beperkt!
Waar?
Evenementenhal Hardenberg, zaal 2
Wanneer?
Woensdag 9 oktober 2013
Hoe laat?
Vanaf 15.00 tot 16.00 uur, vanaf 14.45 uur ontvangst met koffie.
Netwerkborrel
Vanaf 16.00 uur is er gelegenheid om samen verder te praten, onder het genot van een drankje.
De toegang is gratis!
Aansluitend kunt u ook gratis de beurs bezoeken.
Aanmelden kan via alberts@schrader.nl, maar u mag op 9 oktober ook gewoon binnen komen lopen. We zien uit naar uw komst!
Voorkomen is beter dan genezen
Tijdens de vakbeurs Bouw Compleet 2013 in Hardenberg verzorgen advocaat Yvonne Schrader van Schrader Advocaten, Francine Meijerink van BoitenMeijerink Gerechtsdeurwaarders en Henk Buitenhuis van de Care Group voor u een boeiende een leerzame kennissessie. Tijdens deze sessie besteden zij aandacht aan de meest voorkomende problemen die u geld kosten: wanbetalers en zieke werknemers. En natuurlijk geven zij u tips en trucs om deze problemen te voorkomen.
Wanbetalers
Goede algemene voorwaarden kunnen veel (betalings)problemen voorkomen. Hierin kunt u bijvoorbeeld opnemen dat u eigenaar blijft van de geleverde goederen zolang deze nog niet zijn betaald (eigendomsvoorbehoud). Of dat de afnemer incassokosten verschuldigd is als hij niet op tijd betaalt. U moet de algemene voorwaarden wel tijdig aan de klant overhandigen, anders gelden ze niet. Yvonne Schrader vertelt u meer over dit onderwerp.
Uw klanten zullen het al snel merken als u uw debiteurenbeheer niet goed op orde hebt. Zij zijn in dat geval ook minder gemotiveerd om uw facturen snel te betalen. Maak daarom werk van goed debiteurenbeheer. Het kan zijn dat u er zelf geen tijd voor hebt om late betalers aan te manen. Of dat u gewoon niet goed bent in het schriftelijk of telefonisch benaderen van uw klanten. Besteed dit dan uit aan iemand binnen uw organisatie of extern. Het moet hierbij gaan om iemand die zowel mondeling als schriftelijk goed kan communiceren en desnoods harde afspraken met klanten kan maken. Francine Meijerink vertelt u over het nut en de noodzaak van een goed debiteurenbeheer en geeft u tips om dit in uw organisatie op te nemen.
Verzuim
U heeft als organisatie te maken met zieke werknemers. Dit kan gaan om kort, frequent, grijs, middellang of langdurig verzuim. Net als u alles voor elkaar heeft, wordt u geconfronteerd met (langdurig) zieke medewerkers. Dit brengt veel kosten en regelwerk met zich mee. Henk Buitenhuis vertelt u onder meer over de verzuimanalyse. Dit gebeurt door onderzoek naar de organisatie, de arbeidsomstandigheden en het gedrag van de medewerkers rondom verzuim. Daarmee krijgt u grip op de wettelijke taak om regie te voeren over de verzuimbegeleiding. En kunt u het beste resultaat boeken, juist waar het gaat om een ‘vastgelopen’ traject. De Care Group is Arbouw gecertificeerd, een garantie om u optimaal te kunnen bijstaan.
Het belooft een leuke en boeiende middag te worden. Meld u nu alvast aan, want het aantal plaatsen is beperkt!
Waar?
Evenementenhal Hardenberg, zaal 2
Wanneer?
Woensdag 9 oktober 2013
Hoe laat?
Vanaf 15.00 tot 16.00 uur, vanaf 14.45 uur ontvangst met koffie.
Netwerkborrel
Vanaf 16.00 uur is er gelegenheid om samen verder te praten, onder het genot van een drankje.
De toegang is gratis!
Aansluitend kunt u ook gratis de beurs bezoeken.
Aanmelden kan via alberts@schrader.nl, maar u mag op 9 oktober ook gewoon binnen komen lopen. We zien uit naar uw komst!
woensdag 18 september 2013
Sommatiebrief voldoende voor innen incassokosten
Voor het innen van de forfaitaire vergoeding voor buitengerechtelijke kosten bij de consument is een sommatiebrief en het verstrijken van de daarin genoemde (minimaal) 14 dagen betalingstermijn, voldoende.
Volgens het Hof Arnhem Leeuwarden is voor de verschuldigdheid van incassokosten niet nodig, dat nadere incassohandelingen hebben plaatsgevonden.
Het volledige arrest is hier te lezen.
Update 4 november 2014:
Prejudiciële vraag in zaak vergoeding incassokosten
Arnhem, 4-11-2013
De rechtbank heeft in een vonnis van 23 oktober 2013 geoordeeld dat er aanleiding is om de Hoge Raad een prejudiciële vraag te stellen. Het gaat in deze zaak om een vordering tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten van een consument.
De schuldeiser heeft alleen de wettelijke voorgeschreven aanmaning (art. 6:96 lid 6 BW) verzonden. Deze aanmaning wordt ook wel een 14-dagenbrief genoemd. Hof Arnhem-Leeuwarden heeft in een arrest van 17 september 2013 geoordeeld dat dit voldoende is voor toewijzing van een dergelijke vordering.
Rapport
Maar op 7 oktober 2013 hebben twee landelijke overlegorganen van rechters, het Landelijk Overleg Vakinhoud Civiel en Kanton (LOVCK) en het Landelijk Overleg van de Voorzitters van de Civiele sectoren van de Hoven (LOVC-hoven), ingestemd met een rapport getiteld BGK-Integraal. Dit rapport, opgemaakt door een werkgroep uit de rechterlijke macht, is een inventarisatie van de beoordeling van gevorderde buitengerechtelijke kosten.
In dat rapport wordt tot uitgangspunt genomen dat na het verzenden van de wettelijk voorgeschreven aanmaning nog minimaal één incassohandeling moet worden verricht om voor vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten in aanmerking te komen. De rechtbank is op grond hiervan van plan een prejudiciële vraag over de uitleg van art. 6:96 lid 6 BW te stellen.
Prejudiciële vraag
De vraag luidt: Dient art. 6:96 lid 6 BW te worden uitgelegd dat na het verzenden van de daarin genoemde veertiendagenbrief vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten is verschuldigd, dus zonder dat de crediteur na het verzenden van die (14-dagen)brief nog een nadere incassohandeling verricht?
De schuldeiser wordt nu eerst, volgens de daarover in de wet opgenomen regels, in de gelegenheid gesteld om zich over dit voornemen uit te laten.
bron rechtspraak.nl
Volgens het Hof Arnhem Leeuwarden is voor de verschuldigdheid van incassokosten niet nodig, dat nadere incassohandelingen hebben plaatsgevonden.
Het volledige arrest is hier te lezen.
Update 4 november 2014:
Prejudiciële vraag in zaak vergoeding incassokosten
Arnhem, 4-11-2013
De rechtbank heeft in een vonnis van 23 oktober 2013 geoordeeld dat er aanleiding is om de Hoge Raad een prejudiciële vraag te stellen. Het gaat in deze zaak om een vordering tot vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten van een consument.
De schuldeiser heeft alleen de wettelijke voorgeschreven aanmaning (art. 6:96 lid 6 BW) verzonden. Deze aanmaning wordt ook wel een 14-dagenbrief genoemd. Hof Arnhem-Leeuwarden heeft in een arrest van 17 september 2013 geoordeeld dat dit voldoende is voor toewijzing van een dergelijke vordering.
Rapport
Maar op 7 oktober 2013 hebben twee landelijke overlegorganen van rechters, het Landelijk Overleg Vakinhoud Civiel en Kanton (LOVCK) en het Landelijk Overleg van de Voorzitters van de Civiele sectoren van de Hoven (LOVC-hoven), ingestemd met een rapport getiteld BGK-Integraal. Dit rapport, opgemaakt door een werkgroep uit de rechterlijke macht, is een inventarisatie van de beoordeling van gevorderde buitengerechtelijke kosten.
In dat rapport wordt tot uitgangspunt genomen dat na het verzenden van de wettelijk voorgeschreven aanmaning nog minimaal één incassohandeling moet worden verricht om voor vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten in aanmerking te komen. De rechtbank is op grond hiervan van plan een prejudiciële vraag over de uitleg van art. 6:96 lid 6 BW te stellen.
Prejudiciële vraag
De vraag luidt: Dient art. 6:96 lid 6 BW te worden uitgelegd dat na het verzenden van de daarin genoemde veertiendagenbrief vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten is verschuldigd, dus zonder dat de crediteur na het verzenden van die (14-dagen)brief nog een nadere incassohandeling verricht?
De schuldeiser wordt nu eerst, volgens de daarover in de wet opgenomen regels, in de gelegenheid gesteld om zich over dit voornemen uit te laten.
bron rechtspraak.nl
dinsdag 3 september 2013
Nieuwsbrief TerZake september online!
Onze nieuwsbrief staat weer online. Wilt u de nieuwsbrief ook ontvangen? Meld u dan aan
www.schrader.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief-terzake-september-2013.html
www.schrader.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief-terzake-september-2013.html
maandag 2 september 2013
Kennissessie Bouw Compleet 2013: Voorkomen is beter dan genezen
Als ondernemer maakt u veel mee. Vaak zijn het leuke, inspirerende zaken en daar gaat uw aandacht natuurlijk dan ook naar uit. Maar soms loopt u ook tegen problemen aan. Problemen, waar u niet op zit te wachten en die wellicht eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden. Hoe? Dat leert u tijdens onze kennissessie:
Voorkomen is beter dan genezen
Tijdens de vakbeurs Bouw Compleet 2013 in Hardenberg verzorgen advocaat Yvonne Schrader van Schrader Advocaten, Francine Meijerink van BoitenMeijerink Gerechtsdeurwaarders en Henk Buitenhuis van de Care Group voor u een boeiende een leerzame kennissessie. Tijdens deze sessie besteden zij aandacht aan de meest voorkomende problemen die u geld kosten: wanbetalers en zieke werknemers. Een natuurlijk geven zij u tips en trucs om deze problemen te voorkomen.
Wanbetalers
Goede algemene voorwaarden kunnen veel (betalings)problemen voorkomen. Hierin kunt u bijvoorbeeld opnemen dat u eigenaar blijft van de geleverde goederen zolang deze nog niet zijn betaald (eigendomsvoorbehoud). Of dat de afnemer incassokosten verschuldigd is als hij niet op tijd betaalt. U moet de algemene voorwaarden wel tijdig aan de klant overhandigen, anders gelden ze niet. Yvonne Schrader vertelt u meer over dit onderwerp.
Uw klanten zullen het al snel merken als u uw debiteurenbeheer niet goed op orde hebt. Zij zijn in dat geval ook minder gemotiveerd om uw facturen snel te betalen. Maak daarom werk van goed debiteurenbeheer. Het kan zijn dat u er zelf geen tijd voor hebt om late betalers aan te manen. Of dat u gewoon niet goed bent in het schriftelijk of telefonisch benaderen van uw klanten. Besteed dit dan uit aan iemand binnen uw organisatie of extern. Het moet hierbij gaan om iemand die zowel mondeling als schriftelijk goed kan communiceren en desnoods harde afspraken met klanten kan maken. Francine Meijerink vertelt u over het nut en de noodzaak van een goed debiteurenbeheer en geeft u tips om dit in uw organisatie op te nemen.
Verzuim
U heeft als organisatie te maken met zieke werknemers. Dit kan gaan om kort, frequent, grijs, middellang of langdurig verzuim. Net als u alles voor elkaar heeft, wordt u geconfronteerd met (langdurig) zieke medewerkers. Dit brengt veel kosten en regelwerk met zich mee. Henk Buitenhuis vertelt u onder meer over de verzuimanalyse. Dit gebeurt door onderzoek naar de organisatie, de arbeidsomstandigheden en het gedrag van de medewerkers rondom verzuim. Daarmee krijgt u grip op de wettelijke taak om regie te voeren over de verzuimbegeleiding. En kunt u het beste resultaat boeken, juist waar het gaat om een ‘vastgelopen’ traject. De Care Group is Arbouw gecertificeerd, een garantie om u optimaal te kunnen staan.
Het belooft een leuke en boeiende middag te worden. Meld u nu alvast aan, want het aantal plaatsen is beperkt!
Waar?
Evenementenhal Hardenberg, zaal 2
Wanneer?
Woensdag 9 oktober 2013
Hoe laat?
Vanaf 15.00 tot 16.00 uur (welkom vanaf 14.45 uur).
Netwerkborrel
Vanaf 16.00 uur is er gelegenheid om samen verder te praten onder het genot van een drankje.
De toegang is gratis!
Aansluitend kunt u gratis de beurs bezoeken.
Aanmelden kan via alberts@schrader.nl, maar u mag op 9 oktober ook gewoon binnen komen lopen. We zien uit naar uw komst!
Voorkomen is beter dan genezen
Tijdens de vakbeurs Bouw Compleet 2013 in Hardenberg verzorgen advocaat Yvonne Schrader van Schrader Advocaten, Francine Meijerink van BoitenMeijerink Gerechtsdeurwaarders en Henk Buitenhuis van de Care Group voor u een boeiende een leerzame kennissessie. Tijdens deze sessie besteden zij aandacht aan de meest voorkomende problemen die u geld kosten: wanbetalers en zieke werknemers. Een natuurlijk geven zij u tips en trucs om deze problemen te voorkomen.
Wanbetalers
Goede algemene voorwaarden kunnen veel (betalings)problemen voorkomen. Hierin kunt u bijvoorbeeld opnemen dat u eigenaar blijft van de geleverde goederen zolang deze nog niet zijn betaald (eigendomsvoorbehoud). Of dat de afnemer incassokosten verschuldigd is als hij niet op tijd betaalt. U moet de algemene voorwaarden wel tijdig aan de klant overhandigen, anders gelden ze niet. Yvonne Schrader vertelt u meer over dit onderwerp.
Uw klanten zullen het al snel merken als u uw debiteurenbeheer niet goed op orde hebt. Zij zijn in dat geval ook minder gemotiveerd om uw facturen snel te betalen. Maak daarom werk van goed debiteurenbeheer. Het kan zijn dat u er zelf geen tijd voor hebt om late betalers aan te manen. Of dat u gewoon niet goed bent in het schriftelijk of telefonisch benaderen van uw klanten. Besteed dit dan uit aan iemand binnen uw organisatie of extern. Het moet hierbij gaan om iemand die zowel mondeling als schriftelijk goed kan communiceren en desnoods harde afspraken met klanten kan maken. Francine Meijerink vertelt u over het nut en de noodzaak van een goed debiteurenbeheer en geeft u tips om dit in uw organisatie op te nemen.
Verzuim
U heeft als organisatie te maken met zieke werknemers. Dit kan gaan om kort, frequent, grijs, middellang of langdurig verzuim. Net als u alles voor elkaar heeft, wordt u geconfronteerd met (langdurig) zieke medewerkers. Dit brengt veel kosten en regelwerk met zich mee. Henk Buitenhuis vertelt u onder meer over de verzuimanalyse. Dit gebeurt door onderzoek naar de organisatie, de arbeidsomstandigheden en het gedrag van de medewerkers rondom verzuim. Daarmee krijgt u grip op de wettelijke taak om regie te voeren over de verzuimbegeleiding. En kunt u het beste resultaat boeken, juist waar het gaat om een ‘vastgelopen’ traject. De Care Group is Arbouw gecertificeerd, een garantie om u optimaal te kunnen staan.
Het belooft een leuke en boeiende middag te worden. Meld u nu alvast aan, want het aantal plaatsen is beperkt!
Waar?
Evenementenhal Hardenberg, zaal 2
Wanneer?
Woensdag 9 oktober 2013
Hoe laat?
Vanaf 15.00 tot 16.00 uur (welkom vanaf 14.45 uur).
Netwerkborrel
Vanaf 16.00 uur is er gelegenheid om samen verder te praten onder het genot van een drankje.
De toegang is gratis!
Aansluitend kunt u gratis de beurs bezoeken.
Aanmelden kan via alberts@schrader.nl, maar u mag op 9 oktober ook gewoon binnen komen lopen. We zien uit naar uw komst!
maandag 26 augustus 2013
De beste tips voor wie weinig tijd heeft
Schrader Advocaten nodigt elke maand een gast(e) uit om een onderwerp te delen. Deze bijdrage wordt dan op ons blog geplaatst en krijgt een plek in onze nieuwsbrief. We vinden het namelijk leuk om een podium te bieden voor mensen die iets te vertellen hebben. Buiten ons eigen vakgebied om. De onderwerpen die aan de orde komen hebben dus ook niet altijd (direct) betrekking op onze rechtsgebieden (bouw- en arbeidsrecht).
De beste tips voor wie weinig tijd heeft
Door John Vrakking
Dagelijks krijg ik te maken met cursisten uit alle denkbare beroepen die kampen met hetzelfde. Ze hebben te veel te doen en te weinig tijd om het uit te voeren. In mijn training heb ik dan een hele dag om ze te leren hoe daarmee om te gaan. Deze korte column is daarvoor te kort, dus ik ga u een noodgreep leren. Het is Time-Management ‘quick and dirty’…
Soms lijken de bergen werk niet te overzien. Het lijkt dan ook het meest voor de hand te liggen om maar direct aan de slag te gaan. Hoe weet u dan waarmee het meest bereikt? Simpel: de meeste vooruitgang boekt u door even stil te staan.
1. Inventariseer al uw taken
Neem even rust en maak om te beginnen een ToDo-lijst of actielijst. Daarop moeten doe-dingen staan, taken die u kunt uitvoeren. Pas op dat u er geen projecten op zet: dat zijn containers vol taken, die eerst terugvertaald moeten worden naar behapbare brokken. Pas dan mogen die afzonderlijke taken op uw lijstje komen.
2. Filter uw lijstje
Er is een groot verschil tussen ‘alle dingen die gedaan moeten worden’ en ‘uw takenlijst’. Zelfs als u een éénmanszaak heeft, staat nergens geschreven dat u alles zelf moet doen. Delegeer of besteed zaken uit waar u geen tijd voor heeft. Of waar iemand anders beter in is.
3. Werk op papier
Probeer niet alles te onthouden, werk op papier. Uw hoofd is bedoeld om na te denken, niet om taken in op te bergen. Dingen die u probeert te onthouden zakken weg. U kunt ze niet reproduceren op het moment dat u ze nodig heeft. Om toch weer omhoog te borrelen op de meest onbruikbare momenten… Maak uw hoofd leeg en schrijf alles naar een papieren To-Do-list. Of gebruik uw telefoon of de takenlijst in Outlook op uw PC.
4. Maak keuzes
Een ToDo-lijst geeft u zicht op de werkvoorraad, maar er gebeurt nog niets. Daarvoor zult u eerst keuzes moeten maken uit de taken op de lijst. U moet prioriteiten stellen.
Ik ga er vanuit dat u druk bent en geen tijd heeft voor filosofisch Time-Management. Ik geef u daarom een quick-win oplossing. Stel u zelf de vraag: ‘wat kan ik vandaag doen dat onze bedrijfsdoelstellingen het meest vooruit helpt?’. Wees eerlijk!
5. Aan de gang
Neem één of twee taken van de lijst om vandaag af te werken. Blok in uw agenda voor elk daarvan anderhalf uur af. Ga er mee om alsof het afspraken zijn met een bezoeker: uw telefoons uit, uw email uit, geen binnenlopers. Zorg dat u ongestoord kunt werken. Werk daarna de opgehoopte vragen af en neem de volgende taak bij de kop. Wie op deze manier zorgt dat er tijd is om geconcerteerd te werken, kan steeds productieve spurtjes maken.
Ik hoop u met deze vijf tips het inzicht te hebben gegeven hoe u met minder moeite dichterbij werkelijke resultaten kunt komen. Succes!
John Vrakking is trainer, inspirator en spreker. Hij leert u meer uit uw tijd te halen in minder tijd. Hij geeft al bijna twintig jaar trainingen in time-, team- en strategisch management. Over Time-Management schrijft op managersonline.nl, in dagblad Tubantia en op www.johnvrakking.nl/timemanagement. E-mail: john@johnvrakking.nl
De beste tips voor wie weinig tijd heeft
Door John Vrakking
Dagelijks krijg ik te maken met cursisten uit alle denkbare beroepen die kampen met hetzelfde. Ze hebben te veel te doen en te weinig tijd om het uit te voeren. In mijn training heb ik dan een hele dag om ze te leren hoe daarmee om te gaan. Deze korte column is daarvoor te kort, dus ik ga u een noodgreep leren. Het is Time-Management ‘quick and dirty’…
Soms lijken de bergen werk niet te overzien. Het lijkt dan ook het meest voor de hand te liggen om maar direct aan de slag te gaan. Hoe weet u dan waarmee het meest bereikt? Simpel: de meeste vooruitgang boekt u door even stil te staan.
1. Inventariseer al uw taken
Neem even rust en maak om te beginnen een ToDo-lijst of actielijst. Daarop moeten doe-dingen staan, taken die u kunt uitvoeren. Pas op dat u er geen projecten op zet: dat zijn containers vol taken, die eerst terugvertaald moeten worden naar behapbare brokken. Pas dan mogen die afzonderlijke taken op uw lijstje komen.
2. Filter uw lijstje
Er is een groot verschil tussen ‘alle dingen die gedaan moeten worden’ en ‘uw takenlijst’. Zelfs als u een éénmanszaak heeft, staat nergens geschreven dat u alles zelf moet doen. Delegeer of besteed zaken uit waar u geen tijd voor heeft. Of waar iemand anders beter in is.
3. Werk op papier
Probeer niet alles te onthouden, werk op papier. Uw hoofd is bedoeld om na te denken, niet om taken in op te bergen. Dingen die u probeert te onthouden zakken weg. U kunt ze niet reproduceren op het moment dat u ze nodig heeft. Om toch weer omhoog te borrelen op de meest onbruikbare momenten… Maak uw hoofd leeg en schrijf alles naar een papieren To-Do-list. Of gebruik uw telefoon of de takenlijst in Outlook op uw PC.
4. Maak keuzes
Een ToDo-lijst geeft u zicht op de werkvoorraad, maar er gebeurt nog niets. Daarvoor zult u eerst keuzes moeten maken uit de taken op de lijst. U moet prioriteiten stellen.
Ik ga er vanuit dat u druk bent en geen tijd heeft voor filosofisch Time-Management. Ik geef u daarom een quick-win oplossing. Stel u zelf de vraag: ‘wat kan ik vandaag doen dat onze bedrijfsdoelstellingen het meest vooruit helpt?’. Wees eerlijk!
5. Aan de gang
Neem één of twee taken van de lijst om vandaag af te werken. Blok in uw agenda voor elk daarvan anderhalf uur af. Ga er mee om alsof het afspraken zijn met een bezoeker: uw telefoons uit, uw email uit, geen binnenlopers. Zorg dat u ongestoord kunt werken. Werk daarna de opgehoopte vragen af en neem de volgende taak bij de kop. Wie op deze manier zorgt dat er tijd is om geconcerteerd te werken, kan steeds productieve spurtjes maken.
Ik hoop u met deze vijf tips het inzicht te hebben gegeven hoe u met minder moeite dichterbij werkelijke resultaten kunt komen. Succes!
John Vrakking is trainer, inspirator en spreker. Hij leert u meer uit uw tijd te halen in minder tijd. Hij geeft al bijna twintig jaar trainingen in time-, team- en strategisch management. Over Time-Management schrijft op managersonline.nl, in dagblad Tubantia en op www.johnvrakking.nl/timemanagement. E-mail: john@johnvrakking.nl
zaterdag 24 augustus 2013
Kredietcrisis geen onvoorziene omstandigheid
Een beroep op ‘onvoorziene omstandigheden’ wordt door de rechtspraak streng getoetst. Het uitgangspunt is immers, dat partijen trouw moeten zijn aan het gegeven woord. In diverse procedures wordt betoogd, dat de kredietcrisis deze strenge toets zou moeten kunnen doorstaan. De uitkomst dan zou moeten zijn, dat trouw aan het gegeven woord moet wijken en een overeenkomst gewijzigd of zelfs ontbonden kan worden. De rechtspraak heeft in diverse uitspraken de lijn uitgezet, dat de kredietcrisis in beginsel geen onvoorziene omstandigheid is.
Ook de rechtbank Amsterdam was hiervan niet te overtuigen. Onderwerp van geschil was onder meer de verschuldigdheid van reserveringsvergoedingen door een projectontwikkelaar aan de gemeente Amsterdam. De projectontwikkelaar weigerde deze te betalen en stelde, dat de reserveringsvergoeding torenhoog was en een gunstige markt veronderstelde. De crisis raakte de ontwikkeling, afname en financiering van de door de gemeente in de overeenkomst voorgeschreven bebouwing in extreme mate, aldus de projectontwikkelaar.
Het beroep op onvoorziene omstandigheden van de projectontwikkelaar is door de rechtbank van tafel geveegd. De rechtbank overwoog, dat de projectontwikkelaar een ervaren en professionele speler op de vastgoedmarkt is en in die hoedanigheid is zij akkoord gegaan met de overeenkomst en alle voorwaarden. Bovendien heeft de overeenkomst naar zijn aard een speculatief karakter. De projectontwikkelaar heeft een risico genomen, want de markt kan altijd omslaan. De rechtbank oordeelde, dat de veranderde marktomstandigheden tengevolge van de crisis geheel voor rekening van de projectontwikkelaar komen.
Ook de rechtbank Amsterdam was hiervan niet te overtuigen. Onderwerp van geschil was onder meer de verschuldigdheid van reserveringsvergoedingen door een projectontwikkelaar aan de gemeente Amsterdam. De projectontwikkelaar weigerde deze te betalen en stelde, dat de reserveringsvergoeding torenhoog was en een gunstige markt veronderstelde. De crisis raakte de ontwikkeling, afname en financiering van de door de gemeente in de overeenkomst voorgeschreven bebouwing in extreme mate, aldus de projectontwikkelaar.
Het beroep op onvoorziene omstandigheden van de projectontwikkelaar is door de rechtbank van tafel geveegd. De rechtbank overwoog, dat de projectontwikkelaar een ervaren en professionele speler op de vastgoedmarkt is en in die hoedanigheid is zij akkoord gegaan met de overeenkomst en alle voorwaarden. Bovendien heeft de overeenkomst naar zijn aard een speculatief karakter. De projectontwikkelaar heeft een risico genomen, want de markt kan altijd omslaan. De rechtbank oordeelde, dat de veranderde marktomstandigheden tengevolge van de crisis geheel voor rekening van de projectontwikkelaar komen.
vrijdag 23 augustus 2013
Informatieavond ontslagrecht voor werknemers
Op donderdag 26 september 2013 organiseert Schrader Advocaat een gratis informatieavond “ontslagrecht”, speciaal bedoelt voor werknemers.
Uw werkgever mag u niet zomaar ontslaan. Hij moet daar een goede reden voor hebben en zich houden aan de regels uit het ontslagrecht. Maar wat zijn deze regels eigenlijk? Tijdens de informatieavond vertellen wij u uw rechten.
Het kabinet is van plan om het ontslagrecht te vereenvoudigen, zodat de arbeidsmarkt weer in beweging komt. Maar wat betekent dit voor u?
Wij nodigen u van harte uit voor deze informatieavond.
Waar : Europaweg 9 in Heerde
Wanneer: donderdag 26 september 2013
Tijdstip : vanaf 19.30 tot 21.00 uur
De toegang is gratis!
Aanmelden mag, maar hoeft niet, via e-mail: alberts@schrader.nl
We zien uit naar uw komst!
Uw werkgever mag u niet zomaar ontslaan. Hij moet daar een goede reden voor hebben en zich houden aan de regels uit het ontslagrecht. Maar wat zijn deze regels eigenlijk? Tijdens de informatieavond vertellen wij u uw rechten.
Het kabinet is van plan om het ontslagrecht te vereenvoudigen, zodat de arbeidsmarkt weer in beweging komt. Maar wat betekent dit voor u?
Wij nodigen u van harte uit voor deze informatieavond.
Waar : Europaweg 9 in Heerde
Wanneer: donderdag 26 september 2013
Tijdstip : vanaf 19.30 tot 21.00 uur
De toegang is gratis!
Aanmelden mag, maar hoeft niet, via e-mail: alberts@schrader.nl
We zien uit naar uw komst!
Abonneren op:
Posts (Atom)