Schrader Advocaten nodigt elke maand een gast(e) uit om een onderwerp te delen. Deze bijdrage wordt dan op ons blog geplaatst en krijgt een plek in onze nieuwsbrief. We vinden het namelijk leuk om een podium te bieden voor mensen die iets te vertellen hebben. Buiten ons eigen vakgebied om. De onderwerpen die aan de orde komen hebben dus ook niet altijd (direct) betrekking op onze rechtsgebieden (bouw- en arbeidsrecht).
De beste tips voor wie weinig tijd heeft
Door John Vrakking
Dagelijks krijg ik te maken met cursisten uit alle denkbare beroepen die kampen met hetzelfde. Ze hebben te veel te doen en te weinig tijd om het uit te voeren. In mijn training heb ik dan een hele dag om ze te leren hoe daarmee om te gaan. Deze korte column is daarvoor te kort, dus ik ga u een noodgreep leren. Het is Time-Management ‘quick and dirty’…
Soms lijken de bergen werk niet te overzien. Het lijkt dan ook het meest voor de hand te liggen om maar direct aan de slag te gaan. Hoe weet u dan waarmee het meest bereikt? Simpel: de meeste vooruitgang boekt u door even stil te staan.
1. Inventariseer al uw taken
Neem even rust en maak om te beginnen een ToDo-lijst of actielijst. Daarop moeten doe-dingen staan, taken die u kunt uitvoeren. Pas op dat u er geen projecten op zet: dat zijn containers vol taken, die eerst terugvertaald moeten worden naar behapbare brokken. Pas dan mogen die afzonderlijke taken op uw lijstje komen.
2. Filter uw lijstje
Er is een groot verschil tussen ‘alle dingen die gedaan moeten worden’ en ‘uw takenlijst’. Zelfs als u een éénmanszaak heeft, staat nergens geschreven dat u alles zelf moet doen. Delegeer of besteed zaken uit waar u geen tijd voor heeft. Of waar iemand anders beter in is.
3. Werk op papier
Probeer niet alles te onthouden, werk op papier. Uw hoofd is bedoeld om na te denken, niet om taken in op te bergen. Dingen die u probeert te onthouden zakken weg. U kunt ze niet reproduceren op het moment dat u ze nodig heeft. Om toch weer omhoog te borrelen op de meest onbruikbare momenten… Maak uw hoofd leeg en schrijf alles naar een papieren To-Do-list. Of gebruik uw telefoon of de takenlijst in Outlook op uw PC.
4. Maak keuzes
Een ToDo-lijst geeft u zicht op de werkvoorraad, maar er gebeurt nog niets. Daarvoor zult u eerst keuzes moeten maken uit de taken op de lijst. U moet prioriteiten stellen.
Ik ga er vanuit dat u druk bent en geen tijd heeft voor filosofisch Time-Management. Ik geef u daarom een quick-win oplossing. Stel u zelf de vraag: ‘wat kan ik vandaag doen dat onze bedrijfsdoelstellingen het meest vooruit helpt?’. Wees eerlijk!
5. Aan de gang
Neem één of twee taken van de lijst om vandaag af te werken. Blok in uw agenda voor elk daarvan anderhalf uur af. Ga er mee om alsof het afspraken zijn met een bezoeker: uw telefoons uit, uw email uit, geen binnenlopers. Zorg dat u ongestoord kunt werken. Werk daarna de opgehoopte vragen af en neem de volgende taak bij de kop. Wie op deze manier zorgt dat er tijd is om geconcerteerd te werken, kan steeds productieve spurtjes maken.
Ik hoop u met deze vijf tips het inzicht te hebben gegeven hoe u met minder moeite dichterbij werkelijke resultaten kunt komen. Succes!
John Vrakking is trainer, inspirator en spreker. Hij leert u meer uit uw tijd te halen in minder tijd. Hij geeft al bijna twintig jaar trainingen in time-, team- en strategisch management. Over Time-Management schrijft op managersonline.nl, in dagblad Tubantia en op www.johnvrakking.nl/timemanagement. E-mail: john@johnvrakking.nl
maandag 26 augustus 2013
zaterdag 24 augustus 2013
Kredietcrisis geen onvoorziene omstandigheid
Een beroep op ‘onvoorziene omstandigheden’ wordt door de rechtspraak streng getoetst. Het uitgangspunt is immers, dat partijen trouw moeten zijn aan het gegeven woord. In diverse procedures wordt betoogd, dat de kredietcrisis deze strenge toets zou moeten kunnen doorstaan. De uitkomst dan zou moeten zijn, dat trouw aan het gegeven woord moet wijken en een overeenkomst gewijzigd of zelfs ontbonden kan worden. De rechtspraak heeft in diverse uitspraken de lijn uitgezet, dat de kredietcrisis in beginsel geen onvoorziene omstandigheid is.
Ook de rechtbank Amsterdam was hiervan niet te overtuigen. Onderwerp van geschil was onder meer de verschuldigdheid van reserveringsvergoedingen door een projectontwikkelaar aan de gemeente Amsterdam. De projectontwikkelaar weigerde deze te betalen en stelde, dat de reserveringsvergoeding torenhoog was en een gunstige markt veronderstelde. De crisis raakte de ontwikkeling, afname en financiering van de door de gemeente in de overeenkomst voorgeschreven bebouwing in extreme mate, aldus de projectontwikkelaar.
Het beroep op onvoorziene omstandigheden van de projectontwikkelaar is door de rechtbank van tafel geveegd. De rechtbank overwoog, dat de projectontwikkelaar een ervaren en professionele speler op de vastgoedmarkt is en in die hoedanigheid is zij akkoord gegaan met de overeenkomst en alle voorwaarden. Bovendien heeft de overeenkomst naar zijn aard een speculatief karakter. De projectontwikkelaar heeft een risico genomen, want de markt kan altijd omslaan. De rechtbank oordeelde, dat de veranderde marktomstandigheden tengevolge van de crisis geheel voor rekening van de projectontwikkelaar komen.
Ook de rechtbank Amsterdam was hiervan niet te overtuigen. Onderwerp van geschil was onder meer de verschuldigdheid van reserveringsvergoedingen door een projectontwikkelaar aan de gemeente Amsterdam. De projectontwikkelaar weigerde deze te betalen en stelde, dat de reserveringsvergoeding torenhoog was en een gunstige markt veronderstelde. De crisis raakte de ontwikkeling, afname en financiering van de door de gemeente in de overeenkomst voorgeschreven bebouwing in extreme mate, aldus de projectontwikkelaar.
Het beroep op onvoorziene omstandigheden van de projectontwikkelaar is door de rechtbank van tafel geveegd. De rechtbank overwoog, dat de projectontwikkelaar een ervaren en professionele speler op de vastgoedmarkt is en in die hoedanigheid is zij akkoord gegaan met de overeenkomst en alle voorwaarden. Bovendien heeft de overeenkomst naar zijn aard een speculatief karakter. De projectontwikkelaar heeft een risico genomen, want de markt kan altijd omslaan. De rechtbank oordeelde, dat de veranderde marktomstandigheden tengevolge van de crisis geheel voor rekening van de projectontwikkelaar komen.
vrijdag 23 augustus 2013
Informatieavond ontslagrecht voor werknemers
Op donderdag 26 september 2013 organiseert Schrader Advocaat een gratis informatieavond “ontslagrecht”, speciaal bedoelt voor werknemers.
Uw werkgever mag u niet zomaar ontslaan. Hij moet daar een goede reden voor hebben en zich houden aan de regels uit het ontslagrecht. Maar wat zijn deze regels eigenlijk? Tijdens de informatieavond vertellen wij u uw rechten.
Het kabinet is van plan om het ontslagrecht te vereenvoudigen, zodat de arbeidsmarkt weer in beweging komt. Maar wat betekent dit voor u?
Wij nodigen u van harte uit voor deze informatieavond.
Waar : Europaweg 9 in Heerde
Wanneer: donderdag 26 september 2013
Tijdstip : vanaf 19.30 tot 21.00 uur
De toegang is gratis!
Aanmelden mag, maar hoeft niet, via e-mail: alberts@schrader.nl
We zien uit naar uw komst!
Uw werkgever mag u niet zomaar ontslaan. Hij moet daar een goede reden voor hebben en zich houden aan de regels uit het ontslagrecht. Maar wat zijn deze regels eigenlijk? Tijdens de informatieavond vertellen wij u uw rechten.
Het kabinet is van plan om het ontslagrecht te vereenvoudigen, zodat de arbeidsmarkt weer in beweging komt. Maar wat betekent dit voor u?
Wij nodigen u van harte uit voor deze informatieavond.
Waar : Europaweg 9 in Heerde
Wanneer: donderdag 26 september 2013
Tijdstip : vanaf 19.30 tot 21.00 uur
De toegang is gratis!
Aanmelden mag, maar hoeft niet, via e-mail: alberts@schrader.nl
We zien uit naar uw komst!
vrijdag 5 juli 2013
Fijne vakantie!
Schrader Advocaten wenst iedereen een fijne vakantie!
Wij zijn ook in juli en augustus normaal bereikbaar.
Wij zijn ook in juli en augustus normaal bereikbaar.
vrijdag 28 juni 2013
Hoezo vertrouwen? Column van Bart Hendriks
Een groot deel van de BV Nederland lijdt op dit moment het meest van het lijden dat men vreest. Er zijn grote zorgen over de (nabije) toekomst en daarom zijn we allemaal, naar goed calvinistisch gebruik, in de zuinigheidsmodus geschoten.
Door Bart Hendriks [1]
Hierdoor krijgen we dus precies datgene wat we willen voorkomen. Onze branche lijdt inmiddels al wel serieus. De omvang van de ellende is enorm. Dit komt het vertrouwen in de nabije toekomst zeker niet ten goede.
Het gebrek aan vertrouwen is daarmee tegelijk de oorzaak en het gevolg van al deze problemen. In het boek van Stephen M.R. Covey met de titel The Speed of Trust neemt deze schrijver ons mee in de complexiteit van het onderwerp vertrouwen. Herstel gaat via de route: “Vertrouwen in jezelf” en dan via verschillende stappen naar uiteindelijk weer “maatschappelijk vertrouwen”. Zijn basisadvies start dus feitelijk met: Verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Op dat punt is nog veel werk te doen. Ik zie momenteel namelijk erg veel zaken die gericht zijn op de korte termijn (het overleven) en die onze branche ver terugwerpen als het gaat om vertrouwen. Elke dag hoor ik weer nieuwe voorbeelden die ons verder het drijfzand in doen zakken en zeker niet bijdragen aan het zo gewenste vertrouwen. U wilt voorbeelden? Wat vindt u van gefikste faillissementen met wonderbaarlijke doorstarts, laakbaar betalingsgedrag naar zzp’ers/leveranciers/onderaannemers en gebrekkige betalingen aan medewerkers? Het gebeurt elke dag en het is onaanvaardbaar.
Overigens dragen veel opdrachtgevers evenmin bij aan het herwinnen van vertrouwen door oneigenlijk te profiteren van de huidige situatie. De tenderprocedures die zij volgen leiden alleen maar tot dumpprijzen (door mij op deze plek ooit kamikaze-offertes genoemd) waarop een inschrijver nooit fatsoenlijk kan functioneren.
We moeten ons beseffen dat we samen een geweldig vak hebben, dat een goede bijdrage kan leveren om de BV Nederland te onderhouden en klaar maakt voor de toekomst. Met dat beeld voor ogen heb ik er, ondanks alles, wel vertrouwen in!
[1] Bart Hendriks is Algemeen directeur van Hendriks Coppelmans Bouwgroep. Dit artikel is eerder gepubliceerd in Cobouw en is met goedkeuring van betrokkenen op onze website geplaatst.
Door Bart Hendriks [1]
Hierdoor krijgen we dus precies datgene wat we willen voorkomen. Onze branche lijdt inmiddels al wel serieus. De omvang van de ellende is enorm. Dit komt het vertrouwen in de nabije toekomst zeker niet ten goede.
Het gebrek aan vertrouwen is daarmee tegelijk de oorzaak en het gevolg van al deze problemen. In het boek van Stephen M.R. Covey met de titel The Speed of Trust neemt deze schrijver ons mee in de complexiteit van het onderwerp vertrouwen. Herstel gaat via de route: “Vertrouwen in jezelf” en dan via verschillende stappen naar uiteindelijk weer “maatschappelijk vertrouwen”. Zijn basisadvies start dus feitelijk met: Verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Op dat punt is nog veel werk te doen. Ik zie momenteel namelijk erg veel zaken die gericht zijn op de korte termijn (het overleven) en die onze branche ver terugwerpen als het gaat om vertrouwen. Elke dag hoor ik weer nieuwe voorbeelden die ons verder het drijfzand in doen zakken en zeker niet bijdragen aan het zo gewenste vertrouwen. U wilt voorbeelden? Wat vindt u van gefikste faillissementen met wonderbaarlijke doorstarts, laakbaar betalingsgedrag naar zzp’ers/leveranciers/onderaannemers en gebrekkige betalingen aan medewerkers? Het gebeurt elke dag en het is onaanvaardbaar.
Overigens dragen veel opdrachtgevers evenmin bij aan het herwinnen van vertrouwen door oneigenlijk te profiteren van de huidige situatie. De tenderprocedures die zij volgen leiden alleen maar tot dumpprijzen (door mij op deze plek ooit kamikaze-offertes genoemd) waarop een inschrijver nooit fatsoenlijk kan functioneren.
We moeten ons beseffen dat we samen een geweldig vak hebben, dat een goede bijdrage kan leveren om de BV Nederland te onderhouden en klaar maakt voor de toekomst. Met dat beeld voor ogen heb ik er, ondanks alles, wel vertrouwen in!
[1] Bart Hendriks is Algemeen directeur van Hendriks Coppelmans Bouwgroep. Dit artikel is eerder gepubliceerd in Cobouw en is met goedkeuring van betrokkenen op onze website geplaatst.
donderdag 27 juni 2013
De nieuwe Wet Bibob treedt op 1 juli in werking
De nieuwe wet Bibob (Bevordering Intergriteitsbeoordelingen Openbaar Bestuur) treedt in werking. De huidige wet wordt per 1 juli uitgebreid zodat onder andere vastgoedtransacties en huisjesmelkerij getoetst kunnen worden. Daarnaast zijn de administratieve lasten voor ondernemers verminderd en zorgt de wet ervoor dat overheden Bibob meer uniform uitvoeren. Tegelijkertijd hebben gemeenten meer ruimte gekregen om Bibob toe te passen naar hun lokale behoefte, doordat zij Bibob kunnen toepassen op iedere gemeentelijke vergunning. De wet Bibob voorkomt dat de overheid ongewenst meewerkt aan criminaliteit.
De Wet Bibob was al van toepassing op vergunningen voor evenementen, horeca, bordelen, coffeeshops, bouw en milieugunningen. Daar zijn nu bij gekomen: vergunningen voor kamerverhuurders, vastgoedtransacties van de (rijks)overheid, vergunningen voor strategische goederen (o.a. wapens) en kansspelexploitatievergunningen. In de nieuwe wet krijgen gemeenten meer verantwoordelijkheid en vrijheid om maatwerk in de toepassing te bevorderen. Doordat de lokale problematiek kan verschillen mogen zij zelf bepalen op welke gemeentelijke vergunningen zij Bibob willen toepassen.
Criminele organisaties maken soms misbruik van vergunningen, subsidies en aanbestedingen om zo illegaal verdiend geld wit te wassen. De Wet Bibob biedt bestuursorganen, zoals gemeenten, provincies en het Rijk, de mogelijkheid om criminele activiteiten aan te pakken. Zo kunnen bestuursorganen vergunningen, subsidies en aanbestedingen weigeren, wanneer blijkt dat achter de aanvraag een criminele activiteit schuil gaat. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als het vermoeden bestaat dat de aanvrager of financiers met de vergunning geld gaan witwassen of er criminele feiten mee gaan plegen. Ook wordt onderzocht of er niet sprake is van een stroman-constructie.
Bestuursorganen kunnen met behulp van Bibob de achtergrond van een bedrijf of persoon laten onderzoeken. De uitvoering wordt verbeterd door het verminderen van de administratieve lasten voor zowel gemeente als aanvrager en meer uniformiteit in het proces. Daarnaast zullen RIEC’s (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) een actievere rol bij de toepassing van Bibob krijgen.
De Wet Bibob was al van toepassing op vergunningen voor evenementen, horeca, bordelen, coffeeshops, bouw en milieugunningen. Daar zijn nu bij gekomen: vergunningen voor kamerverhuurders, vastgoedtransacties van de (rijks)overheid, vergunningen voor strategische goederen (o.a. wapens) en kansspelexploitatievergunningen. In de nieuwe wet krijgen gemeenten meer verantwoordelijkheid en vrijheid om maatwerk in de toepassing te bevorderen. Doordat de lokale problematiek kan verschillen mogen zij zelf bepalen op welke gemeentelijke vergunningen zij Bibob willen toepassen.
Criminele organisaties maken soms misbruik van vergunningen, subsidies en aanbestedingen om zo illegaal verdiend geld wit te wassen. De Wet Bibob biedt bestuursorganen, zoals gemeenten, provincies en het Rijk, de mogelijkheid om criminele activiteiten aan te pakken. Zo kunnen bestuursorganen vergunningen, subsidies en aanbestedingen weigeren, wanneer blijkt dat achter de aanvraag een criminele activiteit schuil gaat. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als het vermoeden bestaat dat de aanvrager of financiers met de vergunning geld gaan witwassen of er criminele feiten mee gaan plegen. Ook wordt onderzocht of er niet sprake is van een stroman-constructie.
Bestuursorganen kunnen met behulp van Bibob de achtergrond van een bedrijf of persoon laten onderzoeken. De uitvoering wordt verbeterd door het verminderen van de administratieve lasten voor zowel gemeente als aanvrager en meer uniformiteit in het proces. Daarnaast zullen RIEC’s (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) een actievere rol bij de toepassing van Bibob krijgen.
woensdag 26 juni 2013
Nieuwsbrief Schrader Advocaten juni 2013
Onze nieuwsbrief TerZake staat weer online. Hierin onder meer een bijdrage van estatecoach Monique Wijnhoven over uw huwelijkse voorwaarden en een verslag van ons bezoek aan de bijeenkomst Slim Energie Thuis, een ambitieuze samenwerking van overheid en (vak-)organisaties om in de provincie Overijssel 10.000 woningen energiezuinig te maken.
dinsdag 25 juni 2013
Aandacht voor arbitrage
Het jaarverslag van de Raad van Arbitrage 2012 is verschenen. Hierin een interview met Gerard Meijer, hoogleraar arbitragerecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en partner bij NautaDutilh: “Arbitrage heeft in zijn algemeenheid grote voordelen boven geschillenbeslechting via de rechter. Dat komt onder andere doordat de complexiteit van allerlei processen in onze maatschappij fors is toegenomen. Dat geldt zeker voor de bouw. Ketens van betrokken partijen zijn langer en overschrijden ook steeds vaker nationale grenzen."
Het volledige interview staat in het jaarverslag Raad van Arbitrage voor de Bouw 2012.
Het volledige interview staat in het jaarverslag Raad van Arbitrage voor de Bouw 2012.
maandag 24 juni 2013
NieuweWetten app
Als ondernemer tijdig weten wat er voor u verandert? Installeer dan de NieuweWetten app. Deze app attendeert u op wetswijzigingen en nieuwe regels. U krijgt een melding wanneer iets verandert dat voor u belangrijk is. Belastingzaken, personeel of verkoop? Kies zelf de onderwerpen die voor u relevant zijn. De app geeft u een melding op maat.
Wetswijzigingen en nieuwe regels lezen
Navigeer via een onderwerp naar wetswijzigingen en nieuwe regels. Met de pijltjes of de veegbeweging kunt u tussen de wetswijzigingen en nieuwe regels navigeren. Voor meer informatie wordt u verwezen naar de website van Antwoord voor bedrijven.
Via deze website kunt u de app downloaden: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/app
Wat kunt u allemaal doen met deze app:
Wat kunt u allemaal doen met deze app:
U kunt zelf aangeven van welke wetswijzigingen en nieuwe regels u op de hoogte gehouden wilt worden. Activeer de alertfunctie door één of meerdere onderwerpen uit het menu op 'aan' te zetten. U kunt ook bepalen wanneer u de meldingen wilt ontvangen. Kies 2 maanden, 1 maand en/of 1 week van tevoren. U kunt ook een alert krijgen op de ingangsdatum zelf.
Wetswijzigingen en nieuwe regels lezen
Navigeer via een onderwerp naar wetswijzigingen en nieuwe regels. Met de pijltjes of de veegbeweging kunt u tussen de wetswijzigingen en nieuwe regels navigeren. Voor meer informatie wordt u verwezen naar de website van Antwoord voor bedrijven.
Welke wetswijzigingen en nieuwe regels vindt u in de app?
In de app vindt u wetswijzigingen en nieuwe regels die nog moeten ingaan. Ook vindt u wetswijzigingen en nieuwe regels die de laatste 6 maanden zijn ingegaan.
In de app vindt u wetswijzigingen en nieuwe regels die nog moeten ingaan. Ook vindt u wetswijzigingen en nieuwe regels die de laatste 6 maanden zijn ingegaan.
Informatie in uw digitale agenda
U kunt de wetswijzigingen en nieuwe regels die nog niet zijn ingegaan, direct in uw digitale agenda plaatsen. Gebruik hiervoor de knop agenda onder 'Deel dit' onderaan de pagina.
U kunt de wetswijzigingen en nieuwe regels die nog niet zijn ingegaan, direct in uw digitale agenda plaatsen. Gebruik hiervoor de knop agenda onder 'Deel dit' onderaan de pagina.
Informatie delen
U kunt de wetswijzigingen en nieuwe regels delen met anderen via Facebook, Twitter, LinkedIn of e-mail. Gebruik hiervoor de knoppen onder 'Deel dit' onderaan de pagina.
U kunt de wetswijzigingen en nieuwe regels delen met anderen via Facebook, Twitter, LinkedIn of e-mail. Gebruik hiervoor de knoppen onder 'Deel dit' onderaan de pagina.
bron: antwoordvoorbedrijven.nl
woensdag 19 juni 2013
Nieuwe rol arbiter bij grote bouwprojecten?
De Raad van Arbitrage (RvA) onderzoekt de mogelijkheden om arbiters te laten meelopen tijdens de uitvoering van grote bouwprojecten.
Zij kunnen bij dreigende conflicten tussen opdrachtgever en aannemer bindende uitspraken doen. Dat zegt voorzitter Klaas Mollema van de Raad van Arbitrage. Binnenkort start een aantal proefprojecten waarbij de nieuwe rol van de arbiter in de praktijk zal worden beproefd.
Cobouw, 19 juni 2013
Zij kunnen bij dreigende conflicten tussen opdrachtgever en aannemer bindende uitspraken doen. Dat zegt voorzitter Klaas Mollema van de Raad van Arbitrage. Binnenkort start een aantal proefprojecten waarbij de nieuwe rol van de arbiter in de praktijk zal worden beproefd.
Cobouw, 19 juni 2013
dinsdag 18 juni 2013
Gastbloggers
Schrader Advocaten nodigt elke maand een gast(e) uit om een onderwerp te delen. Deze bijdrage wordt dan op ons blog geplaatst en krijgt een plek in onze nieuwsbrief. We vinden het namelijk leuk om een podium te bieden voor mensen die iets te vertellen hebben. Buiten ons eigen vakgebied om. De onderwerpen die aan de orde komen hebben dus ook niet altijd (direct) betrekking op onze rechtsgebieden (bouw- en arbeidsrecht).
De eerste bijdrage is van mr. Monique M.J.M. Wijnhoven. Monique Wijnhoven is 15 jaar werkzaam geweest als kandidaat-notaris, met name op het gebied van het vastgoed. Zij houdt zich nu bezig met estate planning en afwikkeling van nalatenschappen. Zij heeft de leergang executele bij de NOVEX (Nederlandse Organisatie voor Executeurs) met goed gevolg afgerond en is nu lid van de NOVEX.
Ondernemers, let op uw huwelijk
De eerste bijdrage is van mr. Monique M.J.M. Wijnhoven. Monique Wijnhoven is 15 jaar werkzaam geweest als kandidaat-notaris, met name op het gebied van het vastgoed. Zij houdt zich nu bezig met estate planning en afwikkeling van nalatenschappen. Zij heeft de leergang executele bij de NOVEX (Nederlandse Organisatie voor Executeurs) met goed gevolg afgerond en is nu lid van de NOVEX.
Ondernemers, let op uw huwelijk
Ondernemers, let op uw huwelijk!
Door mr. Monique M.J.M. Wijnhoven[1]
Wees gerust, ik gebruik deze "pakkende" kop niet om me met de liefdesrelatie tussen u en uw echtgenoten te gaan bemoeien maar wel om te wijzen op het belang van juiste, lees actuele huwelijksvoorwaarden voor ondernemers.
Stelt u zich kort de vraag hoe lang u al gehuwd bent, grote kans dat uw huwelijksvoorwaarden ook van dezelfde leeftijd zijn. Maar, lopen de huwelijksvoorwaarden nog wel in de pas met de ontwikkelingen die zich binnen uw huwelijk en binnen uw onderneming hebben plaatsgevonden? Stel, u heeft destijds bij het opstellen van de huwelijks voorwaarden een jaarlijkse verrekening van bepaalde inkomsten met uw echtgenote afgesproken. Heeft u zich als ondernemer/echtgenoot hieraan gehouden? Het antwoord op deze vraag kan grote gevolgen hebben, bijvoorbeeld bij een echtscheiding.
Heeft u niet verrekend tijdens het huwelijk en had u dat wel moeten doen op grond van de huwelijks voorwaarden dan bestaat er een kans dat bij de echtscheiding alsnog verrekend moet worden. En dat kan een lastige aangelegenheid worden omdat achteraf door u als ondernemer bewezen moet worden welke zaken privé zijn en welke tot het ondernemingsvermogen behoren.
De Wet neemt namelijk tot uitgangspunt dat al het vermogen dat bij het einde van het huwelijk aanwezig is geacht wordt gemeenschappelijk te zijn, behoudens tegenbewijs. En dat moet u gaan leveren. Maar dat was niet wat u als ondernemer voor ogen stond toen u voorafgaand aan het huwelijk huwelijksvoorwaarden te laten opstellen.
Resultaat van het niet uitvoeren van een verrekenbeding kan zijn dat bij een eventuele echtscheiding de aanstaande ex-echtgenoot achterover leunt en afwacht of u als ondernemer slaagt in deze bewijslast. Zo niet, dan wordt al het vermogen bij einde van het huwelijk (inclusief het ondernemingsvermogen!) door de helft gedaan en gedeeld.
Let dus goed op uw huwelijk, eh, huwelijksvoorwaarden. En wijzig deze zonodig voordat het te laat is. Sinds 2012 is de procedure voor een dergelijke wijziging een stuk eenvoudiger. Een bezoek aan de notaris volstaat, voorafgaande goedkeuring van de rechtbank is zelden meer nodig.
[1] Monique Wijnhoven is 15 jaar werkzaam geweest als kandidaat notaris, met name op het gebied van het vastgoed. Zij houdt zich nu bezig met estate planning en afwikkeling van nalatenschappen. Zij heeft de leergang executele bij de NOVEX (Nederlandse Organisatie voor Executeurs) met goed gevolg afgerond en is nu lid van de NOVEX.
Wees gerust, ik gebruik deze "pakkende" kop niet om me met de liefdesrelatie tussen u en uw echtgenoten te gaan bemoeien maar wel om te wijzen op het belang van juiste, lees actuele huwelijksvoorwaarden voor ondernemers.
Stelt u zich kort de vraag hoe lang u al gehuwd bent, grote kans dat uw huwelijksvoorwaarden ook van dezelfde leeftijd zijn. Maar, lopen de huwelijksvoorwaarden nog wel in de pas met de ontwikkelingen die zich binnen uw huwelijk en binnen uw onderneming hebben plaatsgevonden? Stel, u heeft destijds bij het opstellen van de huwelijks voorwaarden een jaarlijkse verrekening van bepaalde inkomsten met uw echtgenote afgesproken. Heeft u zich als ondernemer/echtgenoot hieraan gehouden? Het antwoord op deze vraag kan grote gevolgen hebben, bijvoorbeeld bij een echtscheiding.
Heeft u niet verrekend tijdens het huwelijk en had u dat wel moeten doen op grond van de huwelijks voorwaarden dan bestaat er een kans dat bij de echtscheiding alsnog verrekend moet worden. En dat kan een lastige aangelegenheid worden omdat achteraf door u als ondernemer bewezen moet worden welke zaken privé zijn en welke tot het ondernemingsvermogen behoren.
De Wet neemt namelijk tot uitgangspunt dat al het vermogen dat bij het einde van het huwelijk aanwezig is geacht wordt gemeenschappelijk te zijn, behoudens tegenbewijs. En dat moet u gaan leveren. Maar dat was niet wat u als ondernemer voor ogen stond toen u voorafgaand aan het huwelijk huwelijksvoorwaarden te laten opstellen.
Resultaat van het niet uitvoeren van een verrekenbeding kan zijn dat bij een eventuele echtscheiding de aanstaande ex-echtgenoot achterover leunt en afwacht of u als ondernemer slaagt in deze bewijslast. Zo niet, dan wordt al het vermogen bij einde van het huwelijk (inclusief het ondernemingsvermogen!) door de helft gedaan en gedeeld.
Let dus goed op uw huwelijk, eh, huwelijksvoorwaarden. En wijzig deze zonodig voordat het te laat is. Sinds 2012 is de procedure voor een dergelijke wijziging een stuk eenvoudiger. Een bezoek aan de notaris volstaat, voorafgaande goedkeuring van de rechtbank is zelden meer nodig.
[1] Monique Wijnhoven is 15 jaar werkzaam geweest als kandidaat notaris, met name op het gebied van het vastgoed. Zij houdt zich nu bezig met estate planning en afwikkeling van nalatenschappen. Zij heeft de leergang executele bij de NOVEX (Nederlandse Organisatie voor Executeurs) met goed gevolg afgerond en is nu lid van de NOVEX.
Wijnhoven EstateCoach, 0578-843925/0653878599, info@estatecoach.nl.
maandag 17 juni 2013
Commissie van Aanbestedingsexperts
Overheden en andere publiekrechtelijke organisaties, maar ook bepaalde overheidsbedrijven zijn verplicht hun inkoop te laten verlopen volgens aanbestedingsprocedures, zoals die geregeld zijn in de Aanbestedingswet 2012. Alleen klachten over aanbestedingen die na 1 april 2013 bekend gemaakt zijn kunnen aan de commissie worden voorgelegd.
Een ondernemer die deelneemt aan zo’n procedure en vindt dat de aanbestedingsregels niet goed zijn toegepast of dat hij onheus is behandeld, kan daarover een klacht indienen bij de Commissie van Aanbestedingsexperts. Omgekeerd kunnen aanbestedende organisaties klagen over het gedrag van deelnemende ondernemingen.
De Commissie van Aanbestedingsexperts onderzoekt of zij een bemiddelende rol kan spelen of brengt een niet-bindend advies uit aan betrokken partijen hoe de klacht opgelost zou kunnen worden.
Een ondernemer die deelneemt aan zo’n procedure en vindt dat de aanbestedingsregels niet goed zijn toegepast of dat hij onheus is behandeld, kan daarover een klacht indienen bij de Commissie van Aanbestedingsexperts. Omgekeerd kunnen aanbestedende organisaties klagen over het gedrag van deelnemende ondernemingen.
De Commissie van Aanbestedingsexperts onderzoekt of zij een bemiddelende rol kan spelen of brengt een niet-bindend advies uit aan betrokken partijen hoe de klacht opgelost zou kunnen worden.
De website van de Commissie van Aanbestedingsexperts vindt u hier: http://www.commissievanaanbestedingsexperts.nl/
woensdag 12 juni 2013
‘Kwaliteit duizenden schoolgebouwen holt achteruit’
Per 1 januari 2015 komt daar op zich enige verbetering in, zegt Gertjan van Midden van de PO Raad, de sectororganisatie voor het primair onderwijs. “Het kabinet Rutte II heeft besloten om 256 miljoen euro uit het Gemeentefonds over te hevelen naar schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs.”
Per jaar keert het Ministerie van Binnenlandse Zaken 1,66 miljard uit aan de gemeenten via het Gemeentefonds. Vijftien procent daarvan is bestemd voor de huisvesting van scholen. Maar Van Midden meldt: “Uit onderzoek blijkt dat het geld voor onderwijshuisvesting wordt uitgegeven aan andere zaken. En dat terwijl die 256 miljoen euro daarvoor wel is bestemd. Het kabinet heeft daarom besloten dat dit bedrag niet meer ten goede komt aan het Gemeentefonds, maar rechtstreeks naar het primair onderwijs gaat. Schoolbesturen kunnen daardoor straks zelf beschikken over extra financiële middelen.”
Geen afdoende oplossing
Van Midden noemt die maatregel een verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Maar het is geen afdoende oplossing voor het probleem van verouderde schoolgebouwen, die een gemiddelde leeftijd hebben van 35 jaar. “Het probleem van achterstallig onderhoud van al die tienduizend scholen los je niet zomaar even op.“
“Om het totale scholenbestand te kunnen upgraden naar de huidige standaard is veel meer dan die 256 miljoen euro nodig. Wat er nu aan geld vrijkomt, geeft wel een goede aanzet om de verouderde onderwijshuisvesting aan te pakken. En daarmee gaat tegelijk ook een impuls uit richting de bouw”, zo weet Van Midden. Ook brancheorganisatie Bouwend Nederland heeft bij herhaling benadrukt dat investeringen in scholenbouw goed voor Nederland en de bouw zijn.
Helemaal geen geld voor renovatie
“Per jaar bouwen we in Nederland zo’n honderd nieuwe scholen in het primair onderwijs. Een aantal dat door de economische crisis en bezuinigingen verder onder druk komt te staan. Voor levensduur verlengende renovatie van bestaande schoolgebouwen is nu helemaal geen geld. Met als gevolg dat de kwaliteit van oude schoolgebouwen steeds verder achteruit holt.”
“Als PO Raad begrijpen we dat de gemeentelijke budgetten sterk onder druk staan. En dat gemeenten vaak noodgedwongen op schoolhuisvesting bezuinigen”, zo stelt Van Midden. “Maar een positief signaal is het natuurlijk niet. Wij juichen het alleen maar toe dat er straks 256 miljoen euro naar de schoolbesturen gaat. Die kunnen daardoor zelf initiatieven nemen om iets aan de kwaliteit van de huisvesting te doen.”
Groot onderhoud aan buitenkant
Van Midden: “Naast die 256 miljoen euro wordt per 1 januari 2015 nog een bedrag uit het Gemeentefonds overgeheveld naar schoolbesturen in het primair onderwijs. Dit betreft het budget in het Gemeentefonds voor onderhoud aan het exterieur van schoolgebouwen.”
Basisscholen ontvangen tot nu toe voor het onderhoud van hun gebouw uit twee bronnen geld, legt Van Midden uit. “Voor het interieur krijgt het schoolbestuur geld van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, OCW. Maar voor groot onderhoud aan het exterieur zijn gemeenten verantwoordelijk. Met deze overheveling kunnen schoolbesturen straks zonder gemeentelijke bemoeienis onderhoudsprioriteiten stellen. De PO Raad vindt ook dit een goede zaak.”
bron: www.bouwendnederland.nl
Abonneren op:
Posts (Atom)